Gwarancja a rękojmia za wady rzeczy
Wadliwość rzeczy sprzedanej powoduje aktualizację roszczeń kupującego z tytułu rękojmi za wady rzeczy, oraz z tytułu gwarancji, jeżeli została mu ona udzielona. Oznacza to, że w przypadku wadliwości rzeczy sprzedanej kupujący zawsze ma prawo poszukiwać ochrony w przepisach cywilnych o rękojmi, natomiast gwarancja chroni go tylko wówczas gdy została mu udzielona. Oba uprawnienia są od siebie niezależne co oznacza prawo do skorzystania z każdego z nich, ale nie równocześnie.
Jeżeli kupujący wybiera roszczenie z tytułu rękojmi to ma prawo odstąpić od umowy, albo żądać obniżenia ceny. Inne uprawnienia kupującego z rękojmi to żądanie usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad. Należy pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się co do stanowiska konsumenta w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobi to uważa się, że zgłoszone przez niego roszczenie uznał za uzasadnione.
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku rzeczy używanej termin ten nie może być krótszy niż jeden rok. Powyższe terminy nie wiążą kupującego, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Z kolei, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy to sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Dodać należy, że jeżeli wada rzeczy została stwierdzona przez konsumenta przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że wada ta lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu.
Gwarancja z kolei jest dobrowolnym zobowiązaniem się gwaranta do spełnienia na rzecz kupującego określonych roszczeń w sytuacji, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości przyrzeczonych w dokumencie gwarancyjnym. W tym właśnie dokumencie gwarant, którym może być sprzedawca, producent, importer, czy dystrybutor, określa według własnego uznania zakres swojej odpowiedzialności względem kupującego, oraz czas trwania gwarancji. Gwarancja nie musi być koniecznie udzielona na piśmie, wystarczy albowiem aby do swojej skuteczności została podana do wiadomości publicznej np. na stronie internetowej gwaranta.
Należy pamiętać w związku z powyższym, że kupującemu przysługują dwa niezależne reżimy ochronne w procesie reklamacyjnym: rękojmia i gwarancja. To z którego najlepiej skorzystać determinowane jest przede wszystkim zakresem udzielonej gwarancji, który bywa różny w przeciwieństwie do warunków rękojmi, które są niezmienne i wynikają z uregulowań kodeksowych. Istotne znaczenie przedstawia także wiarygodność i pozycja na rynku podmiotu, który udzielił gwarancji. Czym aspekty te są wyższe tym większa szansa na polubowne zakończenie sprawy w drodze uregulowań gwarancyjnych.
DANE KANCELARII
SIEDZIBA GŁÓWNA
JĘDRZEJÓW
UL. 11 LISTOPADA 65/5
28-300 JĘDRZEJÓW
ODDZIAŁ
KIELCE
UL. WESOŁA 27/10
25-353 KIELCE
NAPISZ DO NAS
Cała zawartość opublikowana na niniejszej stronie internetowej podlega ochronie prawnej, w tym w szczególności wskazanej w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Każde wykorzystanie treści bądź elementów niniejszej strony internetowej wymaga uzyskania uprzedniej pisemnej zgody udzielonej przez ich autora. Bezprawne kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie całości niniejszej strony internetowej lub poszczególnych jej elementów jest niedozwolone i podlega odpowiedzialności prawnej.